Božanstvena komedija - Dante Alighieri - Prepričano lektira
Kratak sadržaj:
Podijeljena je u tri dijela: Pakao, Čistilište i Nebo. Pakao
ima devet krugova, čistilište je podijeljeno na devet dijelova i Raj na devet
neba. Uz pomoć Vergila, Dante postaje svjestan otajstva boli, političkih
suparnika, a tijekom toga navodi njegovu prkosnu, fantastičnu, tragediju i
strast. U čistilištu je vidio put iskupljenja i oslobođenja ljudskih
materijalnih potreba i savršenstva. Pjesnik otkriva Raj kao sklad, jedinstvo
čovjeka i kozmosa i ljubav koja sve pokreće.
Pakao
Usred ljudskog života, u dobi od 35 godina, Dante se izgubio
u šumi i nakon cijele noći razmišljanja oko sebe budi se na vrhu brda na kojem
je naišao na tri opasne životinje: lav, panter i vuk . Bio je prestrašen i
počeo se trčati. Na putu je pronašao Virgila koji je obećao da će ga spasiti,
ali prije toga morao proći kroz Paklao, Čistilište i Raj. Konačno, Dante i
Virgil došli su ispred vrata Pakla i Dante je vidio znak koji je rekao:
"Odustani od nade da ulaziš". Još nisu ušli, već su čuli grozne krikove,
psovke i plač. Vidjeli su kako velika gomila duša trči u panici preko rijeke.
Bili su oni koji su bili lijeni i razmišljali o sebi u svom životu. Sada su
bili prisiljeni pobjeći jer su ih tjerali pčele i rogovi. Dante i Virgil
napokon su stigli do rijeke Acheron gdje su jadne duše čekale da ih Charon,
putnik, prenese na drugu stranu. Kad je vidio Dantea, koji je bio živ, Charon
se naljutio i uskratio da ga odvede na drugu stranu. Virgil ga je smirio
govoreći kako je Danteov dolazak bio Bog. Odjednom se zemlja počela tresti i
Dante se onesvijestio. Probudio se na drugoj strani, u prvom krugu pakla. Prvi
krug bio je Limbo. Bili su oni koji su živjeli prije Krista i nisu kršteni. Oni
nisu trpjeli, ali su željeli da padnu u milosrđe Bogova. U prvom krugu Dante je
susreo Homera, Ovid, Horace, Cesar, Sokrat, Aristotel. U drugom krugu vidjeli
su Minosa, polovicu i polovicu. Bio je stražar koji je slušao svake ispovijedi
i poslao ih u svoj krug. Dante je otišao u drugi krug i upoznao grešne
ljubavnike. Sve duše u ovom dijelu Pakla mučile su neprestani vjetar. Dante je
pronašao Cleopatra, Pariz i druge ljubavnike. Dante je također upoznao Paula i
Francescu, kojeg je ubio brat Paolos kad ih je ufatio u preljubu. Danteu je bio
toliko impresioniran onom nesretnom pričom da je ponovno onesvijestio. Kad se
konačno probudio, bio je na ulazu u treći krug Pakla gdje su grešnici proveli
vječnost u blatu. Ovdje su bili alkoholičari, a čuvali su ih Cerberus,
troglavni pas koji se bacio na njih i razdvojio ih. Četvrti krug je čuvao Platon,
a sada ga čuva zvijer. Najveći broj grešnika bilo je ovdje. Škrtaci su bili na
jednoj strani, a s druge strane bili su rasipnici. Svaki su dan gurnuli stijenu
prema središtu Pakla, a zatim se sudaraju, raspravljaju i vraćaju se na isti
način. Peti krug je krug duša srditih i žestokih, koji su zagnjureni pri vrhu,
a lenji se dave pri dnu. Čuva ih Flegija
Njih dvojica dolaze u šesti krug, ali stražari nisu htjeli
dopustiti Danteu, iako je Virgil objasnio situaciju. Anđeo se pojavio i otvorio
ih za njih. Kad su stigli vidjeli su mnogo otvorenih grobova gdje su
heretički, jer nisu vjerovali u besmrtnost duše. Dok su disali užasnim mirisom,
pjesnici su otišli u sedmi krug gdje su bili nasilni. Minotaur je bio na ulazu
i taj krug je izrađen od tri dijela. U prvom su bili ljudi koji su bili nasilni
prema onima koji su bili u blizini i bili su u rijeci kipuće krvi Phlegethon. U
sljedećem dijelu su ljudi koji su počinili samoubojstvo i pretvoreni su u
stabla ljudskih emocija i grmlja. Bili su mučeni harpijama. Pjesnici su došli
do trećeg dijela i vidjeli ljude koji su nešto učinili protiv Bogova i natječu
zakon. Bili su mučeni spaljivanjem kiše snijega. Stigli su do osmog kruga koji
je podijeljen u deset jaraka. U prvom jarku Panderers i Seducers su mučeni
bičevima. U drugom jarku bili su Flattereri koji su bili umočeni u izmet.
U trećem jarku bili su Simonisti koji su bili spušteni iznad rupa dok su noge
zapalile. Četvrti jarak napravljen je za Fortune Tellers i Diviners koji su
imali glave na leđima. Peti jarak sadržavao je grešnike Graftove koji su demoni
demontirali. U šestom jarku su bili hipokrati koji nose haljine . U sedmoj su
bili Lopovi čije su ruke odsječene. U osmom jarku Dante je vidio da se zli
savjetnici kreću između plamena. U devetom jarku đavoli su povrijedili ljude
koji su izazivali borbu između ljudi iste krvi i religije. U desetom jarku su
bili Falsifieri koji su patili od užasnih bolesti.
Napokon su stigli u posljednji krug Pakla. Tamo su bili
najveći grešnici, a oni su bili izdajnici. Grješnici koji su izdali svoju
zemlju ili obitelj bili su zaglavljeni u smrznutoj rijeci Cocytus. Na dnu su
vidjeli Lucifera koji je imao tri boje: crvenu, žutu i crnu. Njegova su tri usta žvakala trojicu najvećih izdajica Judasa, Bruta i Kasiusa. Lucifer je imao šest krila s kojima je stalno mahao. Tako je hladio vodu. Iz usta je izlazila krvava slina. Virgil i Dante zgrabili su se na dlake na Lucifersovim rebrima i otišli u izlazak iz Pakla.
vidjeli Lucifera koji je imao tri boje: crvenu, žutu i crnu. Njegova su tri usta žvakala trojicu najvećih izdajica Judasa, Bruta i Kasiusa. Lucifer je imao šest krila s kojima je stalno mahao. Tako je hladio vodu. Iz usta je izlazila krvava slina. Virgil i Dante zgrabili su se na dlake na Lucifersovim rebrima i otišli u izlazak iz Pakla.
Čistilište
Čistilište je drugi dio Božanske Komedije. Nakon teškog puta
pjesnici su došli na površinu velike planine na kojoj se nalazi čistilište.
Podijeljen je na praznovjerno, pravo čistilište i zemaljsko nebo. Kad su se
opirali, Dante i Virgil su se penjali. Prvo su ušli u pred-čistilište gdje su
spavali. U snu Dante je vidio anđela koji je sedam puta izrezao P na čelo.
Značaj toga je bilo 7 grijeha i sedam krugova čistilišta koje mora proći. Na
putu su Dante i Virgil susreli jeftine klizaljke, potrošače, ljute,
lijene i ljutite ljude. Sedmi krug bio je ispunjen plamenom i Dante se bojao
ulaziti. Virgil ga je uvjerio da ide unutra, a poslije su se našli ispred stuba
koji vodi prema Raju. Dante je zaspao.
Raj
Ovo je treći dio Božanske komedije. Dante je otišao u njega
pročišćen od svojih grijeha. Nakon što se probudio, našao se u vrtu punom
cvijeća i tamo je uvijek bilo proljeće. Uskoro se pojavila Beatrice, lijepa
žene i simbol riječi Božje. Bit će s Danteom umjesto Virgila, jer on ne može
ići u Nebo jer je glas ljudskog razuma. Kao čista bića počeli su se dizati
prema Bogu. Put ih vodi kroz devet sfera koje se vrte oko Zemlje. Prva je bila
sfera Moona, druga je bila Merkurska sfera, treća Venera, četvrta Sunce,
peta Mars, šesta Jupiter, sedma Saturn. Osma je bila zvijezda, a posljednja je
bila izrađena od kristala i premještala je sve drugo. Iznad njih bio je Empiraj
koji je bio bog. Dantesova želja dolazi ovdje i vidio je božansku ljubav.
Karakterizacija likova :
Francesca - je griješnica iz pravednih razloga, a njena duša je bez ikakve sumnje čišća od mnogih koje stižu u raj.
Farinata - je u neku ruku proglašen krivovjercem iz
zlobe. Njegovi protivnici su ustvari pravi krivci koji bi trebali trpjeti u
paklu.
Pierre delle Vigne (trnovito stablo) - je još
jedan od ljudi koji nisu zaslužili
pakao. Njegovo samoubojstvo nije u stvari njegova krivnja,
već krivnja njegove okoline. U suštini je on dobar čovjek, koji se našao na
krivom mjestu u krivo vrijeme.
Papa Nikola III - je, za razliku od prošla tri
griješnika, osoba koja je u potpunosti zaslužila pakao. Njegovi grijesi se ne
mogu opravdati ničim osim pohlepom.
Odisej - je još jedan griješnik, čija djela ovise
o kutu gledanja. Općenito je
on lukavštinom uništio Troju, ali ako se cijela stvar
pogleda iz ugla Grka, napravio je veliko i hrabro junačko djelo.
Alberigo del Manfredi - je okrutan čovjek, koji
je bio u stanju ubiti rođaka, samo zbog osvete. Njegovo djelo nije bilo
opravdano i zato je zaslužio da ode u pakao.
Tema: Tema djela je Danteova vizija trodnevnog
putovanja kroz zagrobni život, tj. kroz pakao, čistilište i raj
Bilješka o piscu: Dante Aliaghieri rođen je 1265. u
Firenzi, a umro je između 13. i 14. rujna 1321. u Ravenni. Već kao mlad pjesnik
istakao se u novom “slatkom stilu” (dolce stil nouvo), ali vrhunac svog
stvaralaštva je zasigurno postigao “Božanstvenom Komedijom”. Od drugih njegovih
djela ističu se “Novi život” i “De vulgari eloquentia”.
0 komentari