Candide - Voltaire
Kratak sadržaj:
Candide je pristojan, drag i pametan mladić, no pomalo
naivan. Candidus latinski znači nevin, čist, naivan. Život provodi u
Vestfaliji, u Njemačkoj, a živi u dvorcu koje je vlasništvo baruna
Thunder-ten-tronckha. U dvorcu osim baruna živi još barunica, njihova djeca te
Pangloss – dvorski učitelj.Učitelj Pangloss živio je u skladu s Leibnizovom
doktrinom. On vjeruje kako je na kraju sve dobro u najboljem od svih svjetova.
Candide se složio s ovom doktrinom i nije imao nikakvih prigovora.Jednoga dana
Candide je pokušao poljubiti Cunegondu, lijepu kći baruna te je iz tog razloga
bio protjeran iz dvorca. Tada je započelo novo razdoblje u njegovom životu. On
je krenuo u svijet, lutao je i tako otkrio koliko se gluposti, patnje i zla
nalazi u svijetu. Candide je bio na prijevaru unovačen u vojsku
Bugarske koja se u to vrijeme borila protiv Abara. Jedva se izvukao iz tog rata
živ, a bio je zgrožen velikim ratnim strahotama. Pobjegao je u Nizozemsku gdje
je odmah pri dolasku susreo jednog bijednog prosjaka za kojeg je utvrdio da se
radi o Panglossu. On mu je tada ispričao da su Bugari sravnili barunov dvorac
te da su ubili njegovu kćer Cunegondu. Ipak, Pangloss je tvrdio da se i dalje
radi o najboljem od svih mogućih svjetova i da stvari teku najboljim
tijekom. Nakon toga Candide i Pangloss se zajedno upute u Portugal, u grad
Lisabon. Tamo su stigli u trenutku kada je grad zadesio snažan potres koji je
uništio grad. Zbog nekih svojih izjava bili su obojica uhićeni od
inkvizicije. Pangloss je bio obješen, a Candida su išibali do krvi. Kako je bio
jako ranjen, za njegovu skrb je bila zadužena jedna žena koja ga je odvela do
Cunegonde. Ona mu je ispričala svoju životnu priču punu užasa, a na kraju mu
spomene i da je sada ljubavnica čak dvojice muškaraca. Bila je riječ o jednom
židovskom bankaru i o Velikom inkvizitoru. Candide obojicu ubije te bježi u društvu
Cunegonde u Buenos Aires. U tom gradu se španjolski guverner zaljubi u
Cunegondu, a Candide je prisiljen bježati u Paragvaj koji je pod vlašću
jezuita. Gostoprimstvo mu je tamo ponudio jedan svećenik – pukovnik za kojeg se
ispostavilo da je Cunegondin brat. Iako su obojica bili sretni što se
vidi, sreća nije trajala dugo. Candide je priopćio Cunegondinom bratu da se
želi vjenčati s njegovom sestrom, na što ovaj poludi od bijesa. Napadne ga i
dođe do dvoboja u kojem Candide mačem probode svećenika – Cunegondina
brata. Candide bježi sa slugom Cacambom te stignu u zemlju ljudoždera.
Spase se od kipućeg lonca samo zbog Cacambove prisebnosti. Putuje dalje i
dolaze u Eldorado. Eldorado je mitska zemlja gdje se na svakom koraku nalazi
zlato i drago kamenje. Ljudi koji tamo žive su plemeniti, mudri i religiozni pa
im zato ne trebaju ni crkva ni sudnica, a ni zatvor. Standard života je visok,
a država pomaže umjetnosti i znanosti. Ipak Candide se ne može dugo zadržati
tamo jer ne može živjeti bez Cunegonde. Prikupe velike količine dijamanata i
zlata te napuste Eldorado. Nakon toga Candide je poslao svog vjernog slugu
u Buenos Aires kako bi od guvernera zatražio Cunegondino oslobođenje, a on se
odluči ukrcati na brod za Europu. Društvo mu je putem pravio stari znanstvenik
Martin čiji su pogledi na svijet bili iznimno pesimistični, sasvim suprotni od
pogleda na svijet koji je naučio od Ponglossa. Tijekom plovidbe njihove teme
vrtjele su se oko slobodne volje, porocima, sudbini, dobru i zlu te o
vrlinama. Candide je stigao u Pariz čiji je društveni život u potpunosti
upoznao, a nakon toga uputio se u Veneciju. Tamo je sreo bogatog Pococurantea
koji iako je bogat ne uživa u životu, a nakon njega sreo je i šest kraljeva
koji su izgubili prijestolje. Candide je bio sve uvjereniji kako nitko u
svijetu ne može pobjeći od nesretnog usuda, jedino su toga oslobođeni ljudi u
Eldoradu. Martin i Candide odlaze u Carigrad i tamo su sreli Panglossa,
Cacamba, Cunegondu i njezina brata. Cunegonda je sada stara i ružna, ali Candidu
to nije bitno, on se ipak oženi njome. Svi zajedno sreću i mir nađu na malom posjedu što ga je kupio Candide novcem koji mu je ostao od blaga iz Eldorada. Učitelj Pangloss je i dalje ostao pri svojem poimanju života, a Candida to više ne zanima. Roman je završio njegovim riječima o potrebi da trebamo uzgajati svoj vrt.
to nije bitno, on se ipak oženi njome. Svi zajedno sreću i mir nađu na malom posjedu što ga je kupio Candide novcem koji mu je ostao od blaga iz Eldorada. Učitelj Pangloss je i dalje ostao pri svojem poimanju života, a Candida to više ne zanima. Roman je završio njegovim riječima o potrebi da trebamo uzgajati svoj vrt.
Bilješka o piscu:
Voltaire (1694.-1776.), francuski književnik, povjesničar i
filozof; najznačajniji književnik iz razdoblja prosvjetiteljstva. Prvim imenom
Francois.Marie-Arouet, rođen je 21.studenog u Parizu, u obitelji siromašnog
plemića. Pohađao je Isusovačku gimnaziju, Studirao pravo, studij nije završio
već se ubrzo posvetio književnoj karijeri. Zatvoren je u tvrđavu Bastilju zbog
uvrede regenta Filipa Orleanskog, gdje ostaje zatočen godinu dana. Tragedija Edip je
nastala u tih godinu dana, koja će mu donjet veliku popularnost kao i
Henrijadu, jedan od rijetkih epova 18.st. U razdoblju od 1717. do 1726.
slavljen je kao prvi francuski pjesnik, no ponovo dospijeva u Bastilju zbog
svađe s vitezom Rohanom. 1726. odlazi u Englesku gdje ostaje 3 godine, boravak
u Londonu predstavlja Voltaireovu prekretnicu u životu. Rečeno je da je
Voltaire napustio francusku kao pjesnik, a vratio se kao filozof. Mogao je
slobodno govoriti, naučio je novi jezik, novu literaturu… potpuno se
preporodio. Da bi izbjegao uhićenje zbog djela Filozofska pisma ili engleska
pisma koje je Pariški parlament proglasio skandaloznim i javno spalio, Voltaire
odlazi kod prijateljice u Cirey na njeno imanje. Ostaje tamo 10 godina i to mu
je bilo najplodonosnije i najsretnije razdoblje njegova života. Ostatak života
provodi na imanju Ferney koje je kupio na švicarsko-francuskoj granici. Godine
1778. vraća se u Pariz gdje ubrzo umire. Što je prosvjetiteljstvo? Nije
pretjerano reći: to je Voltaire sam. Ostat će zauvijek najbolji primjer za
borbu europskog čovjeka protiv svih reakcionarnih snaga, a za kulturni i
moralni progres i za svoju duhovnu i političku slobodu. On je pravi vođa
i organizator prosvjetiteljskog pokreta.
Vrijeme radnje: 18.stoljeće.
Mjesto radnje: Njemačka, Vestfalija u dvorcu baruna Thunder-ten-tronckha
0 komentari