Kristofor Kolumbo - Miroslav Krleža
Kratak sadržaj:
Jedno od glavnih polazišta ove Krležine drame je negiranje
Boga onakvog kakvog smonaslijedili iz tradicije te pokušava nametnuti ljudsku
samodostatnost i samoodrživost kao nadomjestak, a Kolumbove krize predstavljaju
izraz tog modernog ateizma koji je proizašao iz vječno suprotstavljenih
svjetonazora: staroga i novoga. Novi čovjek se mora osloboditi tradicionalne
zamisli Boga i sam se pobrinuti za svoju budućnost. Upravo Kristofor Kolumbo
predstavlja Krležinu viziju nadčovjeka koji je spreman odvesti čovječanstvo u
novu budućnost, no pitanje je koliko je čovječanstvo spremno krenuti u
apsolutnom smjeru Novoga. U drami se preispituje mogu li snažni pojedinci i
snažni karakteri mijenjati svijet oko sebe i je li put do zvijezda moguć?
Odabire Kristofora Kolumba kao simbol odbacivanja staroga i težnje prema
novome. Ta težnja ostaje prisutna sve do njegovog posljednjeg daha kada daje
svoj život za život jedne ideje i time još uvijek ostaje težiti revoluciji i
utopiji. Dramatika se stvara uz pomoć fantastike i mističnoga što se očituje u
konstantnom čeznuću za odlaskom u Nepoznato, Novo, vječno Naprijed te u liku
Admiralova alter ega, Nepoznatoga. Mnoštvo se u ovoj drami realizira kao jedno
od glavnih nositelja drame, dijalozi različitih skupina formiranih unutar te
mase liče nadmetanju antičkih korova, no oni zapravo međusobno surađuju: - Svi
smo mi jedno! Svi smo jednaki! Kao ostale ekspresionističke značajke može se
navesti njihov uzvišeni i patetični ton kojim se opisuje životni nemir koji
obuzima likove, prožimanje artikuliranih i neartikuliranih glasova te čitanje
likova isključivo na razini simbola zbog nepostojanja nikakvih pojedinačnih
istupanja iz gomile. Novo se u ovoj drami ne odnosi na otkrivanje Amerike, već
simbol vječnog ljudskog traganja, ali i vjere u Novo što Krleža izražava kroz
metaforu o putu do zvijezda. Dramska napetost je dobro razrađena i čitatelj -
gledatelj ne zna što ga očekuje u ovom neizvjesnom putovanju koje je u opreci
sa izvjesnosti stvarnog Kolumbovog putovanja. Ona proizlazi iz sukoba mase i
njezinog vođe, Admirala koji žrtvuje svoj život za jednu ideju o utopiji koju
oni ne razumiju. Ta utopija je vrijedna njegove žrtve jer bi pretpostavljala
život u okruženju u kojem nema ograničenja, nema straha od Novog i Nepoznatog.
Usprkos tome, to ni Gladni, ni Pijani, ni Plahi, ni Pobožni, nisu mogli
razumjeti stoga su ga radije pribili na križ koji tako postaje simbol njihove
pobjede i vraćanja Starom, poznatom, tradicionalnom. Kolumbov poraz je ipak
utjeha jer on znači da su zvijezde ostale netaknute odnosno utopija je moguća i
nije dokinuta pronalaženjem, a prirodni instinkt za Novim ostao je sačuvan.
Sukob između Admirala i njegove posade je sukob koji se proteže na više razina:
oni žude za povratkomsvom španjolskom bogu, dok je Admiralu on posve
nepotreban, osnovni oblik ljudskog kretanja oni vide u krugu, u cikličkom
ponavljanju jer: - Naprijed je natrag, a Kolumbo pristaje jedino na Nepoznato:
- Novo ne može biti u krugu. Novo ne može biti u vraćanju. I javjerujem u
oblike, ljudi, koji se ne vraćaju!... Ja sam odlučio da otputujemo u Nepovrat!
Također Kolumbova posada teži prizemnom i prizemljenju: na put kreću motivirani
brzim bogaćenjem te žude za što skorijim pristizanjem na kopno, dok je za
Kolumba jedina granicanebo. Važan trenutak u drami je Admiralov razgovor s
Nepoznatim jer tada doživljava transformaciju iz Prometeja koji donosi svjetlo
i savladava gromove u razočaranog pojedinca kojemu se najboljim izborom čini
postati Luciferom. Nepoznati je uistinu njegov alter ego jer se jedino on
usuđuje izgovoriti sve ono što Admiral u svojim mislima krije: Santa
Marijanikada neće doseći zvijezde. Kolumbova žrtva je dakle dvosjekli mač: s
jedne strane jeočuvana mogućnost utjehe u utopiji što sa sobom povlači i veliku
skepsu prema stvarnosti, budućnosti.
0 komentari